FANDOM

251,260 Pages

Europe under Nazi domination

German-occupied Europe at its height in 1941–42

Underground media in German-occupied Europe refers to various kinds of clandestine media which emerged under German occupation during World War II

By 1942, Nazi Germany occupied much of continental Europe. The widespread German occupation saw the fall of public media systems in Northern France, Belgium, Poland, Norway, Czechoslovakia, Northern Greece, and the Netherlands. All press systems were put under the ultimate control of Joseph Goebbels, the German Minister of Propaganda.[1]

Without control of the media, occupied populations began to create and publish their own uncensored newspapers, books and political pamphlets.[2] The underground press played a "crucial role" in informing and motivating resistance across the continent and building solidarity.[3] They also created an "intellectual battlefield" in which ideas like post-war reconstruction could be discussed.[4] Underground forms of media allowed for information sharing among the oppressed, helping them build solidarity, strengthen morale and, in some cases, stage uprisings.

By countryEdit

BelgiumEdit

Resistance mimeograph machines

Examples of mimeograph machines used by the Belgian resistance to produce illegal newspapers and publications

An important underground press emerged from the Belgian Resistance in German-occupied Belgium soon after the defeat in May 1940. Eight underground newspapers had appeared by October 1940 alone.[5] Much of the resistance's press focused around producing newspapers in both French and Dutch languages as alternatives to collaborationist newspapers like Le Soir. At its peak, the clandestine newspaper La Libre Belgique, a title which had first appeared under German occupation in World War I, was relaying news within five to six days; faster than the BBC's French-language radio broadcasts, whose coverage lagged several months behind events.[6] Copies of the underground newspapers were distributed anonymously, with some pushed into letterboxes or sent by post.[7] Since they were usually free, the costs of printing were financed by donations from sympathisers.[8] The papers achieved considerable circulation, with La Libre Belgique reaching a regular circulation of 40,000 by January 1942 and peaking at 70,000, while the Communist paper, Le Drapeau Rouge, reached 30,000.[9] Dozens of different newspapers existed, often affiliated with different resistance groups or differentiated by political stance, ranging from nationalist, Communist, Liberal or even Feminist.[10] The number of Belgians involved in the underground press is estimated at anywhere up to 40,000 people.[11] In total, 567 separate titles are known from the period of occupation.[12]

The resistance also printed humorous publications and material as propaganda. In November 1943, on the anniversary of the German surrender in the First World War, the Front de l'Indépendance group published a spoof edition of the collaborationist newspaper Le Soir, satirizing the Axis propaganda and biased information permitted by the censors, which was then distributed to newsstands across Brussels and deliberately mixed with official copies of the newspaper. 50,000 copies of the spoof publication, dubbed the "Faux Soir" (or "Fake Soir"), were distributed.[13]

In 2012, the Centre for Historical Research and Documentation on War and Contemporary Society (Cegesoma) launched a project to digitally archive all surviving Belgian clandestine publications from both World War I and II.[14]

Channel IslandsEdit

The Channel Islands were occupied by Germany in June 1940 and were the only British territories invaded during the war. Although little active resistance occurred, a number of underground publications existed. The most notable was the Guernsey Underground News Sheet, or GUNS, on Guernsey. The newspaper, directed by Frank Falla and published between 1942 and 1944, reproduced material from BBC news bulletins. Its workers were denounced in February 1944 and deported to concentration camps.[15]

CzechoslovakiaEdit

An underground press emerged rapidly in Czechoslovakia after the German annexation and invasion of 1938-39. One of the first was the newspaper V Boj published by Josef Skalda in Prague. Although it achieved a circulation of 10,000, Skalda was arrested in November 1939 and the publication ceased.[16] Later newspapers included the Voice of the People and National Liberation.[16]

In 1941, during German occupation of Czechoslovakia, the Czech Resistance was in radio contact with the exiled Czech government in London. These radios were strategically airdropped by Allied forces, and by October 1941, all resistance radios had been discovered by the Gestapo. There were multiple airdrops in 1942 that led to new radio contact between January and June 1942. These secret radio stations were not only used with the sole purpose of communicating with London, but could also reach the Czech people. These secret radio stations would broadcast military intelligence and reports of both Nazi movements and Allied movements. These reports varied, some were true, some were false and served only to raise national morale. Many consider these clandestine radios to be a failure for their lack of reporting on the state of the Jewish population in Czechoslovakia, under Nazi rule.[17]

The Czechoslovak resistance groups were also known to send anti-Nazi pamphlets into Germany, in hopes that anti-fascist Germans would rise up against the Nazi regime. They would hide the small books and other pieces of anti-Nazi literature in tea pouches, shampoo, plant seed packaging, and German tourist pamphlets etc. One of the better known pamphlets was inside the German tourism brochure Lernen Sie Das Shone Deutschland Kennen (Learn About Beautiful Germany) which included a map of the Nazi death camps.[2]

DenmarkEdit

Following their invasion of Denmark in 1940, the Germans did not confiscate the population's radios, removing much of the need for underground media. Only with the 1941 banning of the Communist Party of Denmark did a significant underground press emerge, with the illegal continued publishing of the Communist Party's paper Land og Folk. At its height, Land og Folk reached a circulation of 130,000,[18] and was the largest underground newspaper in Denmark throughout the German occupation.[19] In respectively December 1941 and April 1942 the major bipartisan papers De Frie Danske and Frit Danmark followed. In all some 600 different underground papers were published in Denmark.[19]

With the population having access to news from the United Kingdom and Sweden through radio, the underground press in Denmark focussed on opinion pieces until 1943, when relations being Danish authorities and the Germans deteriorated. The only paper established in wartime Denmark that is still being published is Information.[19]

FranceEdit

Journal "Defense de la France du 14 juillet 1943 (recto)

The Défense de la France, a French underground newspaper, for 14 July 1943

France was invaded by Germany in May 1940. By June 1940, amid a disastrous military campaign, the French sued for peace. Under the agreed settlement, the northern half of the country (including Paris) was placed under direct German military occupation while the southern half was ruled by a French puppet government, known as Vichy, under Marshal Philippe Pétain. Unrest and frustration with both the German occupation and Vichy government gave birth to the French Resistance which emerged fully by 1942.[20]

The first French underground newspapers emerged in opposition to German and Vichy control over of French radio and newspapers.[21] The first underground newspapers to emerge in the German zone were Pantagruel and Libre France, both of which began publication in Paris in October 1940.[22] In Vichy France, the first title to emerge was Liberté in November 1940.[23] Libération was initially one of the few that produced issues in both German and Vichy zones from late 1940.[24] In early issues, individuals often wrote under a number of pseudonyms in the same issue to convey the impression that a team of individuals was working on a newspaper.[25] Initially underground newspapers represented a wide range of political opinions but, by 1944, had generally converged in support of Gaullist Free French in England.[26]

The four major clandestine newspapers during the German occupation were Défense de la France, Résistance, Combat and Libération. Défense de la France was founded by a group of parisian students in the summer of 1941. After the invasion of the Soviet Union, these were joined by a number of communist publications including L'Humanité and Verité.[24] These newspapers were anti-Nazi propaganda, but practiced propaganda themselves by misreporting events, and glorifying and enlarging Allied victories. The reporting in these newspapers was often subjective, as they aimed to capture and shape public opinion rather than accurately represent it. The extent to which underground newspapers actually affected French popular opinion under the occupation is disputed by historians.[27]

The use of underground newspapers in France was not new to the twentieth century. The French have used underground newspapers to show defiance since as early the sixteenth century, and throughout the French Revolution. Many consider underground newspapers to be a well established political reflex in France.[1]

GreeceEdit

Greece was invaded by a joint Italian and German army in April 1941. Despite some initial successes, Greece was occupied and divided into German, Italian and Bulgarian zones and a Greek puppet government was created. Greek Resistance emerged rapidly.[28] The left-leaning National Liberation Front (Ethniko Apeleftherotiko Metopo (EAM), Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο) published the first underground newspaper, Forward (Embros, Εμπρός), in January 1942.[29]

A group of former army officers, organized into the Army of Enslaved Victors (Stratia Sklavomenon Nikiton, began publishing a newspaper called Great Greece (Megali Ellas, Μεγάλη Ελλάς). The Panhellenic Union of Fighting Youths (Panellínios Énosis Agonizómenon Néon (PEAN), Πανελλήνιος Ένωσις Αγωνιζόμενων Νέων) published an alternative newspaper called Glory (Doxa, Δόξα) in both German-occupied Athens and the Bulgarian-occupied Macedonia. The pre-war newspaper The Radical (Rizospastis, Ριζοσπάστης), produced by the Communist Party of Greece, was produced as an underground publication.[29] Other newspaper included Fighting Greece (Mahomeni Ellas, Μαχόμενη Ελλάς).[29]

LuxembourgEdit

Luxembourg was invaded by Nazi Germany in May 1940 and was conquered in less than a day. The German occupation authority considered Luxembourgers, although largely bilingual in French and German, to be a Germanic people and thus suitable for annexation into Germany itself by 1942. A resistance emerged with the foundation of the Lëtzeburger Patriote Liga (LPL) in August 1940 and soon grew.[30]

The first underground newspaper, Ons Hémecht, was published by the LPL but soon ceased publication after its directors were arrested. The main newspaper of the occupation period was the De Freie Lötzeburger (The Free Luxembourger), also printed by the LPL and based on La Libre Belgique. It was printed in Belgium.[30] Ons Hémecht was restarted by the De Freie Lötzeburger late in the war.[31]

NetherlandsEdit

Goedhart, F.J. - SFA002019206

Frans Goedhart, a member of the Dutch Resistance who established the Het Parool newspaper in 1941

After the German blitzkrieg invasion of the Netherlands in May 1940, the Germans demanded that the Dutch hand in their radios and forfeit their newspapers to Nazi Officials.[32]

There were a number of underground Dutch newspapers, the first and most notable, however, was Het Parool. Het Parool was founded in February 1941 by Frans Goedhart, who went by the pseudonym "Pieter 'T Hoen" (Peter the Chicken). The first issue of Het Parool (August 1941) saw a circulation of 6,000, a number that never significantly rose due to security issues. In 1943, Frans Goedhart was captured by Nazi officials and tried in a German court. To conceal his secret identity as Pieter 'T Hoen, writers at Het Parool periodically published articles under his pseudonym. In August 1943, Goedhart was sentenced to death. He escaped three days before his execution, with the help of Dutch officials. Upon his escape, Goedhart returned to his position of editor at the newspaper Het Parool. Het Parool's main objective was to raise national moral and organize the Dutch people against Nazi rule. After the Germans began their occupation, working on an illegal newspaper was punishable by immediate jail time, and in the latter years of the war, death. Before the end of the war, four editors at Het Parool were sentenced to death, while two escaped to ally countries.[33]

Fearing that Dutch exposure to allied radio programming (primarily English and American) would turn the Dutch against them, the Nazis called for the confiscation of all radio transmitters. By May 1943, they had confiscated nearly 80% of Dutch radios, amounting to just over one million radio sets. With the Nazi grip on the media tightening, many Dutch households hid their radios, receiving illegal broadcasts from the BBC and Radio Oranje (Radio Orange) that kept them up to date on Allied forces and their accomplishments on the war front – and in some cases messages that helped them resist Nazi rule.

Allied radio broadcasts were so important to the Dutch people that many people began building crystal radios. Crystal radios were fairly easy to build and could be made quickly in large quantities. Their main advantage was that they required no batteries and could only be heard by those operating them but were very hard to control or tune.[34] During the Dutch famine (Hongerwinter) of 1944, many people smuggled crystal radios to farmers in exchange for fresh produce.[32]

NorwayEdit

AltForNorge1944

Alt for Norge, a newssheet produced by the Communist Party of Norway, from 1944

The first underground newspapers in occupied Norway were published by the nascent Norwegian resistance movement in the summer of 1940, soon after the conclusion of the Norwegian Campaign. The main purpose of the underground newspapers was to distribute news from BBC Radio, as well as messages and appeals from the Norwegian government in exile.[35]

Some 300 underground newspapers were published in Norway during the war, the biggest of which was London-Nytt, and 12,000 to 15,000 people were involved in their distribution. From the autumn of 1941, the Norwegian communists joined the underground press, publishing newspapers such as Friheten.[35]

In October 1942, the German authorities in Norway made it a capital crime to read underground newspapers. Of the people involved in the underground press in Norway, 3,000 to 4,000 were arrested by the Germans, of whom 62 were executed and 150 died as a consequence of their captivity.[35]

PolandEdit

In the Second World War, in occupied Poland there were thousands of underground publications by the Polish Secret State and the Polish resistance. The Tajne Wojskowe Zakłady Wydawnicze (Secret Military Printing Works) was probably the largest underground publisher in the world.[36] The founder of this Secret Printing Organization was Jerry Rutkowski from its creation in late 1940 to disbandment in early 1945.[37]

ReferencesEdit

  1. 1.0 1.1 Gould 2015.
  2. 2.0 2.1 New York Public Library.
  3. Moore 2000, p. 256.
  4. Moore 2000, p. 257.
  5. Lagrou 2000, p. 39.
  6. Stone 1996, p. 23.
  7. Stone 1996, pp. 34–5.
  8. Stone 1996, p. 36.
  9. Stone 1996, p. 39; 59.
  10. Stone 1996, pp. 49–113.
  11. Stone 1996, p. 89.
  12. Lagrou 2000, p. 40.
  13. Stone 1996, pp. 118–25.
  14. NIOD Institute.
  15. Sanders 2005, p. 144.
  16. 16.0 16.1 Stone 1996, p. 41.
  17. Laqueur, Walter (1980). The Terrible Secret: Suppression of the Truth about Hitler's Final Solution. New Brunswick, U.S.A.: Transaction Publishers. pp. 163–166. ISBN 9781412848893. 
  18. Stone 1996, p. 53.
  19. 19.0 19.1 19.2 Den Store Danske 2009.
  20. Gould 2015, p. 31.
  21. Gould 2015, pp. 31–2.
  22. Jackson 2001, p. 403.
  23. Gould 2015, p. 32.
  24. 24.0 24.1 Stone 1996, p. 55.
  25. Jackson 2001, p. 408.
  26. Gould 2015, p. 33.
  27. Gould 2015, pp. 40–1.
  28. Stone 1996, pp. 47–8.
  29. 29.0 29.1 29.2 Stone 1996, p. 48.
  30. 30.0 30.1 Stone 1996, p. 47.
  31. Stone 1996, p. 85.
  32. 32.0 32.1 "HAND IN?". The Dutch Resistance Museum. http://www.verzetsmuseum.org/museum/en/tweede-wereldoorlog/kingdomofthenetherlands/thenetherlands/thenetherlands-may_1943_-_may_1944/hand_in. Retrieved April 8, 2015. 
  33. Warmbrunn, Werner (January 1, 1963). The Dutch Under German Occupation, 1940–1945. Stanford University Press. pp. 227–230. 
  34. Graef, Robert. Bicycling to Amersfoort: A World War II Memoir. Lincoln: IUniverse, 2005. Print.
  35. 35.0 35.1 35.2 Hjeltnes 1995, p. 193.
  36. Stanisław Salmonowicz, (1994), Polskie Państwo Podziemne (Polish Underground State), Warsaw: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, p. 187. ISBN 83-02-05500-X (Polish)
  37. Salmonowicz, Stanislaw (1994). Polish Underground State. Warsaw: WsIP. ISBN 83-02-05500-X. 

BibliographyEdit

Further readingEdit

  • Stenton, Michael (2000). Radio London and Resistance in occupied Europe: British political warfare, 1939–1943 (1st ed.). Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0198208433. 

External linksEdit

This page uses Creative Commons Licensed content from Wikipedia (view authors).
Community content is available under CC-BY-SA unless otherwise noted.